tisdag 18 november 2008

Utvärdering.

Jag har igår och idag varit på flera bilfirmor och frågat lite om bensinsnåla alternativ och som kanske har en betydligt billigare försäkringsklass.
Jag ska försöka sammanfatta mottagandet och kundbemötandet hos dom.
Alla bilbutikerna är i Sandviken

Thunbergs bil:
Alltid trevliga när man kommer in, försöker att "se kunden" så fort man kommer in i butiken. Lite svårt kanske att se om dom ser mig som en potentiell kund då det inte riktigt kändes som om dom gjorde någon behovsanalys.
Deras verkstad är svårslagen dock. Bra servicetider och bra priser.

Bilmetro:
HJÄLP! Jag har inte ens blivit så illa bemött ens hos mina värsta kunder. Det första som händer när man kommer in och kollar är att den som jobbade på golvet försvann undan. Lät mig visserligen titta runt, men det va inte det jag hade väntat mig.
Sen bemöter säljaren med hela munnen full av äpple och frågar med en stängd fråga "Ville du ha hjälp?"
Jag förklarar att jag är ute efter något nytt, men tycker att jag åker för lite för att skaffa diesel, men att det ska vara bränslesnålt.
Han HUGGER som en kobra på att jag tycker diesel är dyrt med tanke på att jag åker så lite.
Lyssnar inte alls på vad jag säger, gör ingen analys.
Jag kände mest som att han hörde att jag skulle ha en bil, skit i vilken, bara han har rätt.
"Här, ta lite papper, läs allt"
Jag fick inte alls den hjälpen jag ville ha.
Jag gick därifrån direkt och tyckte att det där bara var slöseri med tid. Jag blev mera arg än informerad.

Hyundai:
Här hade jag lite väl kort tid för att kunna göra en övergripande analys om deras kundmottagande. Men jag mötte tydligen en säljare när jag gick in genom dörren som hälsade på mig. Jag förstod att det var en säljare först när han kommer tillbaka in och frågar innan han ens hade tagit av sig jackan om jag behövde hjälp.
Vi tittade lite på olika alternativ, men det var inte så mycket kundanalys där, mycket tack vare att jag hade ont om tid. Men jag fick lite info om deras minsting, samt en lite sportigare bil dom hade inne. Tog i hand vid avslut.

Toyota:
WOW! Här syns man, finns man, hörs man!
Butikschefen kommer direkt fram till mig och börjar göra lite analys vad det är jag är ute efter och vad jag har idag.
Jag föreslår en minsting bara för att få ner kostnaden /år, men han föreslår att dels titta på en storlek lite större för just komforten och för att jag inte ska byta ner mig FÖR mycket från det jag har idag. Även att jag skulle vänta lite och kolla närmare på en ny modell som kommer i början på nästa år. Erbjöd även att jag kunde få provköra Aygo för att se vad det är för typ av bil och kunna ställa in min medans jag testkörde, vilken ingen annan gjorde.
Tog i hand vid avslut.

Summa sumarum, det är stor skillnad på bemötande mellan bilhandlarna. Men det kan bero på bra/dålig dag, jobbat för kort/länge med försäljning, eller att ha svårt att tro på att jag kan vara en potentiell köpare.

Det visar sig om det blir ett bilbyte till slut, eller om jag ångrar mig och har kvar den jag har idag, då jag faktiskt trivs oerhört bra med den, trots att den är lite törstig och saftig försäkring.

Inga kommentarer: